بسم رب الشهدا

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندها

تجربه ای متفاوت از جنگ

سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۵۷ ق.ظ

کمتر شنیده اید که بگویند فلان رزمنده ۱۰ سال سابقه جبهه دارد. اما هست.دوسال کردستان ، هشت سال خوزستان.فارسی که یک بار برای دفاع از کرد و یک بار برای دفاع از عرب می جنگید. شهید بابانظر صحبتش این بود:دفاع مقدس ما هشت سال نبوده، ده سال بوده.

مردم غرب کشور از اوایل انقلاب با درگیری های مختلفی سر و کله می زدند.بعد از جنگ از شاهنشاهی تا کمنیست ها به فکر دولت جدید بودند.مقر تجمعشان را کردستان انتخاب کرده بودند.

همه،خاطرات کردستان را، چه کم چه زیاد خوانده و شنیده اید.چه در خاطرات چمران چه کاوه.روحیه رشادت ، شهادت طلبی و دلیری مردم کردستان باعث شد یک وجب از خاک کردستان در تصرف دولت جدیدی قرار نگیرد.ایستادگی در مقابل ضد انقلاب در مریوان و دزلی و دفاع جوانان در سقز ،بانه، قروه و بیجار در عملیات فاو مصداق این روحیه است.


مردم کردستان از زمان انقلاب تا کنون در فشارهای بد روانی ، جسمی و امنیتی قرار داشته اند.مظلومیت این خطه با تمام ایران متفاوت است. از شهادت های سربازانی که سرشان بریده شده گرفته تا ناسازگاری روزگار.

مثل باقی عرصه ها ، کردستان در سینمای دفاع مقدس هم،مظلوم بود. فیلم های دفاع مقدس اکثرا فداکاری های رزمندگان را، در جبهه جنوب به نمایش می گذاشت. از آنجا که جنگ جنوب در زمین های مسطح انجام می شد نوع درگیری ها به سمت و سوی نبرد های منصفانه سوق داده میشد.نبرهایی که نتیجه اش قابل پیش بینی بود. اما شهرهای کردستان با ارتفاعات بلند جنگ های متفاوتی در خود دیده است.عملیات های چریکی ای که سختی های خاص خودش را به همراه داشته است.

این روزها جواد اردکانی  با ساخت فیلم شورشیرین صفحه ی جدیدی از کتاب فیلم دفاع مقدس را گشود. متفاوت از فیلم های جنوب و فیلم هایی که دفاع مقدس را ، موضوع فیلم و یا درحاشیه آن قرار داده است.این فیلم به دور از اغراق و بزرگنمایی بر پایه واقعیات و آنچه در کردستان رخ داده، ساخته شده است.

داستان فیلم نمایش جنایتهای حزب دمکرات در سقز کردستان در دوران اشغال روستاهای اطراف این شهر است.این فیلم روایت یک رزمنده است.رزمنده ای که ایستادگی و ثبات بخشی از کردستان به خاطر فداکاری های وی بود.داستانی از شهید محمود کاوه که در جریان فیلم تدبیراین رزمنده ،به نمایش گذاشته می شود.

امید است با حمایت از این فیلم تشویقی برای ساخت اینگونه فیلم ها انجام و از فراموشی آنان در میان فیلم های بی در وپیت سینمای ایران جلوگیری شود.


  • محمد رضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی